Terreinrijden en leiderschap?

We maken een uitstapje van de paarden naar andere paardenkrachten die onze interesse IMG_5678hebben, namelijk LandRover Defenders en terreinrijden.
Wat heeft terreinrijden te maken met leiderschap. Op het eerste gezicht misschien niet zo veel. Als je weet wat echt terreinrijden inhoudt, weet je dat het veel met elkaar te maken heeft.

Stap in en rij mee het terrein in. Misschien goed om te weten. Een LandRover Defender is niet zomaar een terreinauto. Het is meer dan dat, het is een soort way of live om een Defender te rijden. Waar je bij iedere andere auto een piepje, kraakje of iets hoort rammelen denkt: oh oh, denk je dat bij een Defender pas als je geen geluidjes meer hoort.
Oké we geven het toe, je moet een beetje gek zijn om erin te willen rijden… Dit speciale gevoel ga je ervaren tijdens het trainingsweekend Natuurlijk Leiderschap. Rijden in een Defender betekent relaxter, minder gejaagd en niet zo hard rijden.

Zie het beeld voor je: een mooie zandvlakte, een bos en misschien hier en daar een riviertje die je over moet steken. Voor je denkt, ach terreinrijden dat stelt toch niets voor, wil ik je uit de IMG_3226droom helpen. Terreinrijden is namelijk niet zo hard mogelijk door het terrein rijden. Terreinrijden is kijken, inschatten, proberen, weer kijken en dan doen. Niet zo hard mogelijk maar zo goed mogelijk.
Hoe je dat doet? Het echte terreinrijden doe je meestal in een team. Samenwerking is heel belangrijk. De chauffeur en bijrijder(s) zijn even belangrijk. De een kan niet zonder de ander. De chauffeur moet kunnen vertrouwen op de aanwijzingen van de bijrijder. In het terrein, bij een rally of een route rijden. En zo komen we bij Leiderschap. Een leidinggevende kan niet zonder team en het team veelal niet zonder (informeel) leidinggevende.

 

Plotseling: een doorwading. Hoe ga je dat doen, hoe diep is het, welke route neem je? Je kan niet eindeloos overleggen over hoe je de oversteek gaat doen. Iemand zal de leiding moeten nemen anders sta je daar over 3 weken nog.water
Hoe doe je dat en wie neemt dan de leiding? Uiteraard is het belangrijk ieders kwaliteiten ten volle te benutten. Het goed inschatten van de risico’s is natuurlijk belangrijk. Je wil niet dat er ongelukken gebeuren. Wanneer zet je welke middelen in? Als leidinggevende informeer je bij iedereen en bekijkt wat het beste plan is. Het wil niet zeggen dat jij als leidinggevende beslist hoe het gaat. Dan ga je voorbij aan de individuele kennis en kunde. Grote kans dat het dan niet goed gaat.
Dus: luisteren, beoordelen en dan beslissen.

Welke stijl van leiderschap past hierbij? Het zal je niet verrassen dat er niet 1 stijl is die je IMG_5844gebruikt maar dat je gebruik maakt van verschillende stijlen. Welke stijl je op welk moment gebruikt is uiteraard afhankelijk van de situatie. Soms zal je heel directief moeten zijn: nu doen we dit PUNT. Bijvoorbeeld bij een gevaarlijke afdaling. En op andere momenten ga je overleggen wat het beste is.
Het teambelang zal voorop moeten staan wil je je doel bereiken. En als dat doel bereikt is, wil je ook dat je daarna nog fijn kan blijven samenwerken.
Dat bereik je alleen als je oog voor elkaar hebt maar ook elkaar kan aanspreken op dingen zonder persoonlijk te worden.

Je kan je voorstellen dat het er niet gezelliger op wordt in de auto als er over een weer verwijten vliegen. Af en toe mag het er best wat feller aan toe gaan om daarna weer op gewone voet IMG_2133verder te gaan.
Het echte terreinrijden is hard werken en genieten als het goed gaat. Zie hier ook de overeenkomst met het leiderschap in het bedrijfsleven.
Met samenwerken kom je het verst en af en toe moet je als leidinggevende op je strepen gaan staan en moet het op jouw manier. De manier waarop je dat doet bepaald voor een groot deel of je team wil meewerken of juist niet.
Door oog te hebben voor je medewerkers en hun inbreng waardeert krijg je een hecht team die dingen voor elkaar over hebben om zo het gewenste doel te behalen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *